Bemutatjuk májusi szakértőnket: Oláhné Szakács Mariann

Bemutatjuk májusi szakértőnket: Oláhné Szakács Mariann

- Kategóriák: ÁlomKlub
Az ÁlomKlub májusi szakértője révén nem is egy, hanem átvitt értelemben rengeteg szakértő érkezik a klubba a világ minden tájáról. Mariann ugyanis napi szintű kapcsolatot ápol az Általa alkalmazott módszer tanácsadóival online, így ha ő nem tudja a választ egy adott kérdésre, mindig van kivel együtt megkeresnie a megoldást. Mariann hivatását tekintve baba és kisgyermek altatási tanácsadó, így abszolút kompetens az ÁlomKlubban felmerülő kérdésekben. De hogyan vált egy Oxfordban marketing és pszichológia szakon diplomázott szakemberből elhivatott segítővé, aki elkeseredett szülőknek segít békésebbé tenni az éjszakákat? Erről meséljen ő maga!

"A Simply Sleepy alapítója vagyok, emellett két gyönyörű kislány boldog és büszke anyukája. Fiatalkori céljaim a marketing és pszichológia világába tereltek, az angliai Oxfordban szereztem meg a diplomámat ezeken a szakokon, és évekig ezeken a területeken dolgoztam Angliában, ezt követően pedig itthon.

Az alvás témaköre mindig is meghatározó részét alkotta az életemnek, csakúgy mint a gyerekekkel való törődés. Az előbbi fontossága a kezdetekben még csak abban nyilvánult meg, hogy szerettem aludni és ténylegesen kipihenni magam, ami - valljuk be - a mai modern világban már kicsit elavult nézetté vált. A gyermekek világát pedig azon keresztül ismertem meg első ízben, hogy angliai családoknál hosszú éveket töltöttem gyerekek nevelésével. 

Több mint hét éve, a nagyobbik lányom születésekor viszont eléggé váratlan módon szembesültem az alváshiány fogalmával, pedig elmondhatom, hogy évek távlatából visszatekintve első lányom magától is jól alvó baba volt. Tudatosan és rengeteg türelemmel - bár még a saját eszközeimmel - terelgettem őt hónapokon és éveken keresztül olyan szokások kialakítása felé, amely hosszú távon a kislányomnak és a családunknak is javára vált… azóta is szuperül alvó gyermek!

Kisebbik lányom születése után úgy éreztem: készen állok újra az altatással járó “munkára”, ahogy korábban is. És hamarosan jött a döbbenet és a frusztráció, hogy bizony hiába próbálkozom, igyekszem és ügyeskedek, mert pici Lia egyik ötletemet sem díjazza. Ezekben a hetekben és hónapokban aludtam a legkevesebbet egész életemben, így hamar megszületett az elhatározás, hogy ez a saját, nagyobbik lányomnál már bevált módszereimmel nem megy. Alváshiányomon keresztül is láttam pici babámon a fáradtságot, és valamilyen más módszerhez kellett fordulnom mindkettőnk érdekében. 

Kerestem, kutattam nemcsak szépen megfogalmazott könyvek és cikkek után, hanem valódi segítség reményében, aki őszintén és határozottan válaszol minden kérdésemre (a miérteket is beleértve), napi többször is tanácsot ad, ha arra lenne igényem, és megmutatja nekem a fényt az alagút végén….de legalábbis azt, hogy létezik.

Mivel itthon nem találtam ilyen lehetőséget, külföld felé nyitottam, és az egyik, karácsonyt megelőző álmatlan hajnalomon találtam rá a kanadai Dana Obleman világhírű módszerére. Beleástam magam a részletekbe, és úgy éreztem, megtaláltam a családunk számára megfelelő megoldást. Hetek-hónapok alatt nemcsak kisebbik lányom alvása rendeződött, de arra is ráébredtem, hogy nekem ez lesz a választott utam a jövőben: segítséget és lehetőséget adni azoknak, akik szeretnék meglátni, megtalálni azt a bizonyos fényt az alagút végén, de nem tudják milyen irányba és hogyan induljanak el.

Előzetes, többhetes válogatást követően sikerült bekerülnöm a módszer képzési programjába, amelynek keretében folyamatosan kurzusokon vettem részt, így például azon, amelyet kivételesen Amszterdamban tartott a módszer megálmodója, Dana Obleman. A képzés keretében továbbá részletesen áttanulmányoztam az alvás témaköréről íródott meghatározó könyveket, és az összes létező fontosabb altatási módszert. Több száz, valós példán alapuló esettanulmányt elemeztem, hogy megtaláljam a legkülönbözőbb alvási problémákra az egyedi megoldást. 

A Sleep Sense módszer egyik nagy előnye, hogy a közismert, sírni-hagyós" alvástréning elveitől eltérően figyelembe veszi a gyermek temperamentumát (pl. nyugodtabb vagy pörgősebb, a dúdolástól, simogatástól vagy öleléstől nyugszik-e meg), környezetét (pl. babaszoba elrendezése), valamint az egész család igényeit (szülők munkabeosztását, a testvér alvási rendjét). Mindeközben tekintettel van a gyermek korának megfelelő testi folyamatokra és szükségletekre (pl. fogzás, mozgásfejlődés). A babára/gyermekre szabott alvási napirenden keresztül alapozhatók meg az egészséges alvási szokások, melyek segítenek a későbbi serdülő- és felnőttkori alvásproblémák megelőzésében. A módszer által javasolt eszközök együttes alkalmazásával a lehető legzökkenőmentesebben alakítható ki az egész család számára működőképes napirend. 

A módszer másik jellegzetessége az emberközelség, mivel a tanácsadó nem csak elkészíti az alvástervet, hanem annak megvalósításában is aktívan részt vesz napi szinten, “fogja a család kezét”, különösen az első hetekben. Ily módon viszonylag rövid időn belül, hatékonyan, mégis kíméletes, szelíd eszközökkel pozitív változások érhetők el. Más szóval: a módszer működik. A módszer hatékonyságát az is segíti, hogy a világ minden táján élő többi tanácsadóval (akik  emellett gyakorló anyukák vagy nagymamák) folyamatosan tudunk egyeztetni a felmerülő kérdésekről.

A kipihent gyermek kíváncsi, energikus, vidám, játékos és megismerésre kész - Kétgyermekes anyukaként és altatási tanácsadóként pontosan tudom, hogy milyen fontos egy pihentető alvás nekünk szülőknek és gyermekeinknek egyaránt. Azt vallom, hogy minden gyermeknek egészséges, nyugodt alvásra van szüksége többek között a testi és lelki fejlődéshez, az immunrendszer jó működéséhez és a szervezet megfelelő regenerálódásához is. Az egészséges alváshoz pedig egészséges alvási szokásokra és egy olyan altatási tervre van szükség, amely alkalmazkodik a gyermek egyéniségéhez is.

Aludjatok jól!

dr. Oláhné Szakács Mariann"