Mi állhat a baba- és kisgyermekkori alvásproblémák hátterében?

Mi állhat a baba- és kisgyermekkori alvásproblémák hátterében?

- Kategóriák: ÁlomKlub

Fogzik, mozgásfejlődik, anyatejes, elkényeztetett, hasfájós...., sorolhatnám a népszerű magyarázatokat.

De a fájdalomcsillapítók mégsem hatnak, a gyermek forog-kúszik-mászik-jár-szalad-fára mászik, az alvásprobléma mégsem múlik, a szoptatás abbahagyása után is gyakran ébred, a tesó ugyanolyan bánásmódot kap, mégis alszik, már 2 éve fáj a hasa, de semmi nem használ, és a gasztrós sem talál semmi okot....

A valóságban igazából nem ezek a fő okok.

Mit mutatnak a legfrissebb nemzetközi kutatások? Az alábbi 7 okot találták, amik a legtöbb baba- és kisgyermekkori alvásprobléma hátterében megtalálhatóak:

 

  1.       A gyermek temperamentuma, egyéni érzékenysége: azaz mennyire pörgős vagy nyugodt a pici, mennyire zavarják a hangok, zajok, fények, mennyire érzékeny a szülők hangulatára, könnyű megnyugtatni vagy nehéz, azonnal sírva fakad, vagy jól bírja a napi eseményeket, rendszerető vagy rugalmas, mennyire zavarja, ha éhes, ha teli a pelus, ha fáj a foga.
  2.       A gyermek testi betegségei, fejlődési problémái: reflux, ételallergiák, ekcéma, alvási apnoé, folyamatos megfázások, idegrendszeri problémák, kromoszóma eltérések. Ilyen esetben az alvásgondok amiatt alakulnak ki, hogy a savas gyomortartalom fekvő helyzetben marja a baba nyelőcsövét, az allergia miatt fáj a gyermek hasa, viszket a bőre, nem kap rendesen levegőt alvás közben, köhög, náthás, fáj a füle, vagy az idegrendszeri fejlődési probléma zavarja meg a normál alvás-ébrenléti rendszer kialakulását.
  3.       A szülők lelki problémái: a szülés utáni depresszió, a szülés utáni szorongás, pánik, túlzott aggodalom, elhúzódó gyász, veszteségek, a gyermekkori, feldolgozatlan traumák lelki hatásai mind negatív hatással lehetnek a gyermekek alvására.
  4.       A szülők párkapcsolati problémái: a kiegyensúlyozatlan családi légkör, az egyet nem értés, egymás hibáztatása, a kapcsolat megromlása, fenyegető válás sokszor akkor is nehezíti a gyermekek alvását, ha a pár csak titokban veszekszik, látszólag minden tökéletesen rendben van.
  5.       Stresszhelyzetek, amelyek a családot vagy egyes tagjait érik: ha költözés előtt áll a család, érkezik a kistesó, munkahely váltás vagy a munkába visszatérés zajlik épp, betegség, haláleset történt a családban stb. Ezek a változások akkor is próbára teszik a család tűrőképességét, egységét, ha egyébként mintaszerűen tudják ezeket a stresszes helyzeteket kezelni.
  6.       A környezet, a tágabb család nem megfelelő támogatása: Sajnos nagyon sok anya végletekig kimerült, és egyetlen családtag sem mozgósítható ilyen esetben. Senki soha nem tud vigyázni a babára vagy segíteni a házimunkában, ügyintézésben. A baráti kapcsolatok megszakadnak, sok anya csak negatív kritikákat kap a környezetétől, mintsem támogatást.
  7.       A szülők információhiánya, irreális elvárásai, nem ideális altatási szokások kialakítása: rengetek tévhit és félinformáció kering arról a neten, a Facebook csoportokban és a játszótéren, hogy mikor kell már átaludnia a gyermeknek az éjszakát, meddig normális az éjszakai etetés, mikor kell kikötöztetni a gyermeket a hálószobából vagy a családi ágyból, gáz vagy nem gáz a cicin altatás, mivel lehet elkényeztetni egy babát és milyen a jó rutin, napirend, altatási mód.

„Oké, oké, most már értem, mik az okok, de mit csináljak a hónapok óta nemalvó 8 hónapos gyermekemmel, akinél úgy érzem, hogy már mindent kipróbáltam?”

 

Hogyan segíthetjük tehát a gyermekünknek jobban aludni?

 

Nézzük meg újra az okokat. Van olyan pont, amin nem igazán tudunk változtatni (temperamentum, kromoszóma eltérések), más pontoknál viszont rengeteg lehetőségünk van a változtatásra.

 

A gyermek temperamentumának és egyéni érzékenységének megismerése és elfogadása máris megóv attól minket, hogy mindig a szomszéd csodálatos és tökéletes gyermekéhez hasonlítsuk az utódunkat, természetesen mindig alulmaradva a teljesen felesleges versenyben.

 

Az alvásproblémák hátterében álló betegségek vagy fejlődési problémák kivizsgálása kötelező, hiszen ezen kórképek egy része jól kezelhető, fejleszthető a baba, de csak akkor, ha ismerjük a kórokot.

A szülői oldal lelki tényezői, a párkapcsolat minősége, a kommunikáció, a családi légkör, ugyanolyan fontos kérdés a gyermekek jól alvása szempontjából, mint a többi felsorolt ok. Ezen nagyon sokféleképp lehet dolgozni, szakemberek segítségét kérni, családi munkamegosztást készíteni, megváltoztatni a hozzáállást, kibékülni a nagyszülőkkel vagy akár kilépni egy mérgező kapcsolatból. A megfelelő felkészülés a családi élet változásaira, a lehetséges következmények átgondolása, a gondos tervezés segít a babának is átvészelni a költözés zűrösségét vagy az anya hiányát a szülés alatt.

 

A tágabb család, baráti kör támogató jelenlétéért már érdemes időben tenni, a konfliktusokat megbeszélni, a mérgező kapcsolatokat rövidre zárni, megtanulni segítséget kérni és azt elfogadni, ha kell – új baráti kört kiépíteni, akik végighallgatják, lelkileg támogatják a szülőket, segíteni tudnak a napi teendőkben. Számos alapítvány, egyesület is kínál segítséget, a gyermekágyas dúlától a kedvezményes árú ebédrendelésen át az ismeretterjesztő előadásokig.

 

A babák alvásának biológiai alapjait, az alvás változásának menetét, az alvásigényt, a napirend fontosságát, az egészséges és biztonságos alvási szokásokat, azok kialakításának módszereit minden szülőnek ismernie kellene, megfelelő szakemberek tollából, előadásaiból vagy személyes segítségnyújtásából. Ezzel egy csomó tévhit, irreális elvárás, feleslegesen kipróbált praktika és elavult módszer okozta kár kivédhető lenne.

 

Összefoglalva tehát, mit tudsz tenni azért, hogy a gyermeked jól aludjon?

  •          Ismerd meg a babák alvásának szakirodalmát,
  •          Ismerd meg és fogadd el a gyermeked temperamentumát, érzékenységét, nem változtatható fejlődési jellegzetességeit,
  •          Alvásprobléma esetén mindig keresd a testi betegségeket, fejlődési problémákat,
  •          Foglalkozz a saját lelki egészségeddel, és tegyél meg mindent a kiegyensúlyozott családi légkörért,
  •          Legyen olyan kapcsolati hálód, akikhez bizalommal fordulhatsz, ha segítségre van szükséged.

 

(fotók: pixabay.com)

dr. Dénes Ivett bababarát alvás tanácsadó oldalát idekattintva találod.